”Socoteala de acasa nu se potriveste cu cea din targ” – proverb romanesc
”Nu exista niciun plan bun de lupta care sa supravietuiasca primului contact cu inamicul” – din doctrina militara
”Nu ma intreba cum am obtinut puterea, ci ce am facut cu ea” – parafrazare a celebrei maxime a lui J.D.Rockefeller ”pot sa va dau socoteala asupra fiecarui ban, dar nu ma intrebati cum am facut primul milion”
In general, politica este despre accederea la putere si pastrarea acesteia, despre pragmatism si viziune, despre devenire. In incercarea de castigare si mentinere a unui avantaj competitiv, actorii politici se confrunta cu incertitudine, cu o multime de necunoscute, de interese, de forte favorabile sau potrivnice.
Puterea inseamna un dublu control: controlul asupara actiunilor sau nonactiunilor celorlalti; controlul asupra ta insuti pentru ca uzul de putere sa nu devina abuz – puterea de a te abtine.
Coaching-ul este despre actiune, despre planificarea acesteia, identificarea resurselor externe si interne existente, a aliatilor, a constrangerilor si limitelor, este despre depasirea blocajelor, despre evolutie ca singura alternativa la degradare.
Trecerea la actiune presupune un plan, iar acesta este de multe ori rezultatul palpabil al unei sesiuni de coaching.
Planificarea strategica presupune existenta unor obiective, iar literatura de specialitate din zona de business, care este prin excelenta una a actiunii si care la randul sau s-a inspirat din zona militara, spune ca un plan trebuie sa contina obiective S.M.A.R.T. (obiective „istete”, „smart” in engleza insemnand si istet): Specifice, Masurabile, Abordabile, Relevante si Temporale (delimitate in timp).
Insa viata este complexa si nimic din ceea ce este planificat nu ramane intocmai.
Cand planul intalneste viata reala, viata reala castiga. De aceea, imi propun ca in sesiunile de coaching sa abordez si zona obiectivelor D.U.M.B., cele care de multe ori sunt mai apropiate de inima clientilor, de visele acestora, de ceea ce le-ar aduce implinire intr-o viata ideala, sau, de ce nu, chiar in aceasta viata.
”Dumb” din limba engleza il traducem in acest context cu ”mocofan”, deci un obiectiv D.U.M.B. este cel care este de multe ori trecut sub tacere intrucat pare copilaros, prostut. Insa cu toate acestea, multa energie, timp, visare, speranta, entuziasm, inspiratie, se consuma „prosteste”, intr-o visare cu ochii deschisi.
Obiectivul D.U.M.B. din coaching inseamna – si aici din nou tot la engleza apelam – Demand Driven (generat de realitatea concreta), Unifying (unificator), Motivational (motivant), Broad (cuprinzator), sau, intr-o alta interpretare, Dreamy (visator), Unrealistic (nerealist), Motivating (motivant) si Bold (indraznet).
Obiectivele D.U.M.B. sunt cele relevante acum, adaptate realitatilor de azi, de saptamana aceasta, de luna aceasta. Prin acestea, individul urmareste sa-si imbunatateasca performanta zi de zi. Iar masura acestui lucru este data de ”livrabile”, adica de acele lucruri concrete pe care oamenii au nevoie sa le faca pentru a se tine motivati si pe directie – acel telefon dat, acea intalnire avuta, acea discutie purtata, acea hartie depusa, acel raport realizat s.a.m.d.p.
Obiectivele D.U.M.B. acopera un spectru larg si presupun flexibilitate. De multe ori, planurile si obiectivele initiale ajung desuete intrucat conditiile avute in vedere initial se schimba si necesita alte reactii si raspunsuri din partea indivizilor si organizatiilor. De aceea, este nevoie de flexibilitate in adaptarea la ceea ce este nevoie pe moment.
Obiectivele D.U.M.B. necesita un efort managerial suplimentar: presupun sa abordezi si sa relationezi cu oamenii, nu doar sa gestionezi relatii formale reci si sa-i conduci prin ordine, ci sa-i inspiri, sa-i motivezi, sa ti-i faci aliati intr-un proiect comun. Aceste obiective sunt impinse si trase deopotriva pentru a se potrivi solicitarilor lumii reale de azi si de maine. Oamenii vor raspunde pozitiv tuturor acestor eforturi doar daca vor fi implicati si motivati.
Obiectivele visate sunt acelea care nu te lasa sa dormi noaptea pentru ca te gandesti la modalitati supraomenesti de realizare a lor. Sunt acelea care deservesc scopuri mai inalte si care coaguleaza energia oamenilor intr-o misiune comuna care ii face sa se simta parte a ceva special si remarcabil.
Obiectivele nerealiste sunt cele pe care majoritatea le considera imposibile, care necesita depasirea conditiei proprii, care presupun sa iesi din multime si sa te expui, pentru ca mai apoi, odata indeplinite, sa uimeasca, sa inspire si sa motiveze cel mai mult.
Obiectivele motivationale sunt cele care dau un sens actiunilor zilnice, oricat de neinsemnate ar parea acestea celor din afara, care ii fac pe oameni sa paraseasca confortul unei zile asezate, sa-si provoace limitele si sa creada ca se pot adresa cu curaj constrangerilor externe.
Obiectivele brave sunt cele care sunt de regula evitate pentru ca sansele de esec sunt coplesitor de mari, sau pentru ca perspectiva reusitei este de asemenea coplesitoare.
In final, draga cititorule, cu ce rezonezi?
SMART sau DUMB, avant sa fie! 😉
Ionel Androne
Coach de a(l)titudine
Despre CarieraNoua.ro
Platforma de recrutare CarieraNoua.ro conecteaza angajatorii cu persoanele interesate de o noua cariera in Romania sau strainatate. CarieraNoua.ro include portalul de joburi, aplicatia Facebook de recrutare, versiunea optimizata pentru mobile si aplicatia de joburi pentru iPhone si Android.