… sau de ce nu fac candidatii research?
Si din perspectiva consilierului in cariera si din perspectiva recrutorului, mi-am pus adeseori aceasta intrebare. Nu putine au fost situatiile in care, recrutor fiind, ma minunam cum candidatul din fata mea ma privea cu “inocenta” cand intrebam daca stie ceva despre compania respectiva. Si nu de putine ori am ramas surprinsa cand clientul consiliat de mine imi spunea ca nu s-a mai dus la interviul programat pentru ca, intre timp, aflase din diferite surse (cele mai folosite fiind “prietenii” sau “cunostintele”) detalii despre compania angajatoare.
“Pentru ca nu am stiut ca trebuie sa fac, pentru ca nu m-am gandit la asta, pentru ca nu mi-a spus nimeni vreodata ca ar fi trebuit sa stiu lucrurile astea, dar de unde sa stiu eu ca ma ajuta” etc. sunt tot atatea variante de raspuns la intrebarea:
de ce nu fac candidatii research?
Sute, poate mii de CV-uri trimise degeaba, intalniri stabilite la care candidatii nu mai ajung, ore pierdute de ambele parti in intalniri, in mijloace de transport in comun, bani cheltuiti degeaba, teste si interviuri inutile, stres si frustrare, oboseala si deznadejde, toate acestea ar putea fi evitate daca inainte de orice actiune am face putina cercetare. Informatia este pretutindeni, mijloacele de comunicare asemenea. Ce lipseste? – Nu m-am gandit la asta…
Iti propun sa te gandesti. Nimeni nu iti da solutii. Cauta, cerceteaza, informeaza-te si iti vei salva sanatatea, timpul, banii si iti vei creste considerabil sansele de reusita.
Iata ce informatii trebuie sa obtii (orientativ):
- Istoria companiei angajatoare, strategia de piata si perspectivele de viitor; ar fi pacat sa te deplasezi daca aceste informatii nu sunt conforme dorintelor tale.
- Produsele/serviciile pe care le detine/ofera;
- Numar de angajati și organizare interna;
- Ultimele angajari/anunturi de angajare date de compania respectiva in ultimele 6-12 luni; este bine sa te informezi asupra fluctuatiei de personal. Astfel poti afla daca compania are probleme, daca se dezvolta sau se reorganizeaza (etc)
- Detalii despre departamentul in care exista postul vacant: numar de posturi, limitele de atributii si responsabilitati, membrii departamentului si seful direct, media de varsta;
- Aria de experienta a persoanelor din departamentul respectiv, studiile si calificarile necesare; aceste informatii iti pot da un hint vis-a-vis de tipul angajatului preferat, de strategia de angajare, de promovare in cadrul companiei (etc)
- Situatia postului vacant: a plecat un angajat (daca da…cum? si de ce?), se reoganizeaza departamentul, este un post nou infiintat?
- Pozitia departamentului HR, date de contact, profilul persoanelor cu care urmeaza sa te intalnesti.
Cum afli informatia? Este simplu. Iata cateva surse:
Cauti pe www.google.com
- Site-ul oficial al companiei;
- Comunicate de presa si aparitii media;
- Site-uri companii partenere;
- Site-uri de recrutare;
- Retele de socializare profesionala: linkedin.com. xing.com (etc);
- Forumuri de discutii privind bunurile/serviciile companiei respective;
- Bloguri personale si nu numai,
- Retea de cunostinte.
Este mult mai confortabil sa faci aceasta cercetare acasa, in liniste, savurand poate o cafea sau un ceai, cu calm si atentie, decat alergand de colo colo in speranta ca vei ajunge primul undeva, unde nici macar tu nu stii daca vrei sa fii.
Succes!
Madalina Serban
Presedinte al Asociatiei pentru Dezvoltarea Carierei
Background:
12 ani experienta in resurse umane
Consultant in cariera GCDF(Global Career Development Facilitator)
Activitati curente:
Consiliere si orientare in cariera
Workshopuri de dezvoltare profesionala
Coordonare proiecte educationale
Citeste mai multe articole publicate de Madalina Serban la www.consilierincariera.ro
Despre CarieraNoua.ro
Platforma de recrutare CarieraNoua.ro conecteaza angajatorii cu persoanele interesate de o noua cariera in Romania sau strainatate. CarieraNoua.ro include portalul de joburi, aplicatia Facebook de recrutare, versiunea optimizata pentru mobile si aplicatia de joburi pentru iPhone si Android.
Total de acord cu cercetarea referitor la compania spre care tinzi sa trimiti un cv .Ce facem insa cu din ce in ce mai desele setari de Confidentialitate vis a vis de firme/companii ?
Oricum ar fi acestea exista un stas al cerintelor , atributiunilor in cadrul jobului si chiar a experientei care , in final , daca reusesti sa ai nu minim contact cu o persoana din cadrul acelei firme – iti dai seama lesne ca nici macar nu se stie ce , concret, urmeaza sa desfasori ca activitate si incep si balbaielile – penibil -sa mai intrebi si daca este in masura sa iti dea aceste lamuriri……pai s-a cam ars !
Sigur -raspunsul va fi : nu candida la ofertele “confidential “, dar asta inseamna ca iti reduci drastic sansele , ipotetic poate dar……
Buna ziua Ruxandra,
Ai perfecta dreptate in comentariul tau, insa motivele ce stau la baza “confidentialitatii” pot fi extrem de variate: fie este vorba de o recrutare de inlocuire, fie de o recrutare pentru un proiect/departament sau chiar o companie in faza de start-up, fie se doreste un update al bazei de date de candidati cu un anumit profil sau este anuntul unei companii de recrutare sau al unei societati cu capital majoritar de stat.
Important este, daca te identifici cu profilul profesional solicitat in anuntul de recrutare, sa transmiti CV-ul cu mentiunea (in scrisoarea de intentie) ca iti doresti sa afli mai multe detalii despre compania angajatoare. Astfel, nu “iti reduci drastic sansele”, iti arati interesul privind jobul respectiv, iar modul de abordare este unul corect si deschis comunicarii.
Pentru mai multe informatii te invit sa ne contactezi fie pe site http://www.carieranoua.ro/, fie pe pagina de facebook https://www.facebook.com/CarieraNoua.JobsRomania.
Succes!