Blog despre cariera

Disparitia portalurilor de joburi. Anuntata inca o data.

Disparitia portalurilor de joburi. Anuntata inca o data.

In mediile de recrutare exista comentatori care considera portalurile de joburi ca fiind o specie pe cale de disparitie. “Cel mai probabil”, considera acestia, “portalurile vor fi inlocuite de retele sociale sau aplicatii mobile si progresul tehnologic va schimba actorii de pe piata de recrutare”.

Este de asemenea adusa in discutie scaderea veniturilor obtinute de un grup de 4-5 jucatori importanti care “arata” ca portalurile isi pierd atractivitatea.

Chiar daca astfel de comentarii nu vor inceta sa apara, argumentele sunt relativ usor de combatut:

Portalurile de joburi, ca orice alt business, trebuie sa tina pasul cu tehnologia pentru a supravietui. Insa succesul unui portal este in principal legat de valoarea adaugata oferita clientilor:

  • Tehnologia este (doar) un mecanism de administrare si operare pentru oferte si cererile de angajare. Administratorii portalurilor investesc in actiuni de marketing, vanzari sau servicii adaugate pentru clienti sume comparative cu investitiile in tehnologie. Portalurile nu sunt si e putin probabil sa devina complet automatizate si sa depinda astfel doar de tehnologie – va exista intotdeauna componenta umana si calitatea serviciilor va face in final diferenta.

Piata globala de recrutare online este in crestere:

  • Veniturile obtinute de portalurile de joburi au o evolutie crescatoare in aproape fiecare tara – China conduce detasat, in ultimii 6 ani veniturile totale obtinute in aceasta tara de portalurile de joburi s-au triplat. In India veniturile obtinute din recrutarea online inregistreaza o crestere anuala de 20-25%.

 

Despre alternative…

Retelele sociale, agregatorii de joburi si presiunea pe costurile asociate cu angajarea sunt indicate ca fiind principalele amenintari pentru portalurile de joburi.

1. Agregatori vs portaluri

Agregatorii colecteaza ofertele de angajare (inclusiv de pe portaluri) si de regula nu conditioneaza cautarea de joburi de creerea unui cont sau login. Candidatii prefera sa caute locuri de munca pe site-ul unui agregator versus cautari multiple pe diverse portaluri si/sau site-uri web al potentialilor angajatori.

Succesul agregatorilor depinde insa in mare masura de succesul portalurilor de joburi, care in realitate sunt clientii lor cei mai importanti

2. LinkedIn vs portaluri

LinkedIn ofera angajatorilor posibilitatea sa intre in contact cu asa numitii candidati “pasivi” – profesionistii, care nu sunt neaparat in cautarea unui nou loc de munca, dar care ar putea fi interesati de oferte avantajoase.

Statistic, 75% dintre candidati intra in categoria “pasivi” si doar 25% sunt “activi” in cautarea unui job. In cautare candidatilor potriviti, angajatorii nu pot ignora candidatii “ pasivi”, optiunea LinkedIn fiind astfel atractiva.

Si totusi: un procent majoritar al veniturile LinkedIn este obtinut din comercializarea anunturilor de angajare si accesului la baza de date cu utilizatori – LinkedIn intra in categoria portalurilor de joburi!

 3. Angajatori care recruteza prin site-ul propriu vs portaluri

Din dorinta de reducere a costurilor, o parte din angajatori si-au creat propriul site de recrutare. In general companiile cu un brand puternic reusesc sa atraga un numar ridicat de candidati cel putin pentru o parte din ofertele lor de angajare.

Aceste companii utilizeaza in continuare portalurile de joburi atunci cand nu reusesc sa atraga candidatii de care au nevoie, cand au nevoie urgenta de personal sau cand au oferte multiple de angajare.

Statistic un numar mic de organizatii se bazeaza exclusiv pe site-ul propriu atunci cand recruteaza.

 

Portalurile evolueaza, se transforma, devin mai utile…

In paralel cu produse noi pentru angajatori unele portaluri ofera gratuit candidatilor servicii cu inalta valoarea adaugata

Cateva exemple care merita mentionate sunt:

  • Monster (SUA) a lansat recent o solutie de recrutare cu ajutorul careia filtreaza utilizatorii din reteaua Twitter si promoveaza ofertele de angajare catre toti potentialii candidati in conformitate cu respectivele oferte.
  • Jobstoday(Marea Britanie) organizeaza targuri virtuale de cariere si da posibilitatea candidatilor sa obtina informatii sau sa discute in direct cu angajatorii, inclusiv interviul de angajare online,.
  • CarieraNoua ofera gratuit candidatilor din Romania servicii de consiliere sau coaching si intretine un blog cu informatii relevante despre procesul de angajare.

 

In final…

Nevoia de a promova eficient ofertele de angajare nu va disparea prea curand.

Portalurile au fost si vor ramane parte integranta a oricarei strategii de recrutare si sunt in continuare destinatia preferata a candidatilor aflati in cautarea unui loc de munca sau care doresc sa progreseze in cariera profesionala.

Denumirea de “portal” este probabil improprie in prezent: s-au transformat, au evoluat si ofera acum diferite modalitati de cautare si filtrare a locurilor de munca impreuna cu tehnologii eficiente de recrutare si selectare a candidatilor.

Vechiul “portal de joburi” a disparut de ceva vreme.

 

 

Despre CarieraNoua.ro

Platforma de recrutare CarieraNoua.ro conecteaza angajatorii cu persoanele interesate de o noua cariera in Romania sau strainatate. CarieraNoua.ro include portalul de joburi, aplicatia Facebook de recrutare, versiunea optimizata pentru mobile si aplicatia de joburi pentru iPhone si Android.

www.carieranoua.ro

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *