Cum sa reusesti in cariera

Tehnici manageriale – conducerea echipelor

Tehnici manageriale – conducerea echipelor

“Am auzit foarte multe persoane spunand ca lucrul cu oamenii este cel mai greu.” Madalina Serban, Consilier Cariera

Majoritatea celor cu care am avut sesiuni de consiliere si care ocupau o pozitie manageriala au dorit sa discutam si despre ceea ce ei numeau problema oamenilor.
Oamenii nu sunt simple masinarii pe care le poti utiliza conform unui manual sau al unui proces tehnologic. Daca ne gandim bine, acestia sunt tot o resursa, asa cum sunt si resursele financiare, materiale, informationale, care intra, sunt utilizate si apoi ies din organizatia in cauza.
Trebuie insa, in cazul acestei valoroase resurse, sa ne purtam …cu manusi.
Cred insa ca ai muncit prea mult pentru a ajunge in pozitia de lider de echipa pentru a te speria acum de resursa/grupul pe care trebuie sa il gestionezi.

Este bine sa stii: Din punct de vedere teoretic, grup si echipa sunt doua notiuni diferite. In timp ce prin grup intelegem mai multe persoane care la un moment dat interactioneaza intre ele si constientizeaza ca sunt un grup, echipa:

  • Are un lider acceptat de toti, iar acela esti tu;
  • Are un obiectiv impartasit si asumat de toti;
  • Impartaseste aceleasi valori;
  • Are un sistem propriu de comunicare;
  • Are o organizare foarte clara;

Dezvolta-te profesional:

Pentru a conduce o echipa trebuie sa iti dezvolti abilitatile manageriale. Iata cateva exemple:

Planificare – chiar daca ai cunostinte profesionale si stii foarte bine cum poti realiza un plan pentru atingerea obiectivelor, este destul de dificil sa realizezi mereu aceiasi pasi. Asigura-te ca ai flexibilitatea de a te adapta si de a planifica, schimba si implementa din mers. Pentru a reusi trebuie sa iti instruiesti si echipa in sistemul tau de planificare de fiecare data, fara exceptie.

Organizare – stabileste foarte clar cine, ce face, care sunt atributiile fiecarui membru al echipei, care sunt rezultatele concrete si responsabilitatile fiecaruia. Ofera autoritatea necesara atingerii obiectivelor si actioneaza ca atare in orice situatie. Vei evita astfel cazurile in care scuza este “nu am stiut ca e treaba mea”.

Coordonare – abilitatea de a coordona consta tocmai in a-i face pe toti membrii echipei sa mearga in aceeasi directie. Trateaza-ti echipa cu respect, explica-le ratiunile unei solicitari, implica-te si toti te vor urma.

Motivare – evaluare – evalueaza activitatea fiecarui membru in parte, pe cat se poate, fara subiectivism si depisteaza care sunt motivatiile din spatele actiunilor lor. Daca ai posibilitatea, acorda dreptul de a fi cenzurat de catre un superior care, privind din exterior, aduce un grad de obiectivitate evaluarii. Prin exercitiu vei putea avea rezultate foarte bune privind motivarea si evaluarea echipei tale.

Respectarea instructiunilor – in primul rand tu trebuie sa respecti metodologiile folosite. Exista tendinta de a se evita procedura de lucru pentru a se ajunge mai repede si poate mai usor la rezultat. Da dovada de consecventa pentru ca ritmul si modul de lucru al echipei tale sa fie la unison.

Instruire – invata-ti echipa cum se realizeaza un anumit lucru sau o anumita sarcina. Vei putea asigura astfel un mod de intelegere corect, o uniformitate a stilului si modului de lucru.

Control si corectie – examineaza in permanenta daca sunt repectate standardele de lucru, cerintele sau calitatile anumitor date si nu uita sa indrepti de fiecare data greselile si erorile identificate.

Trebuie sa stabilesti:

In afara de organizarea echipei de lucru, cine ce face si pana unde se intinde aria de atributii a fiecarei persoane, o solutie simpla, bine primita si acceptata de oameni in general, este sa stabilesti roluri in cadrul echipei.

Poti adopta un model consacrat (de exemplu rolurile lui Belbin) sau poti da dovada de creativitate si sa stabilesti roluri in functie de abilitatile si personalitatea celor din echipa ta. Iata cateva exemple de roluri:

Locomotiva – este persoana care face lucrurile sa inainteze, se implica in toate activitatile si impulsioneaza echipa sa mearga mai departe.

Instructorul – este persoana careia ii face placere sa ii invete pe ceilalti sa faca, mai degraba decat sa execute personal o sarcina. Are rabdare, expune pasii de lucru, exemplifica si urmareste implementarea.

Fereastra – este persoana al carei rol asigura transparenta atat in cadrul echipei cat si in relatia cu celelalte echipe. Este o persoana deschisa, fara “agenda ascunsa” care intretine o buna comunicare cu colegii si partenerii.

Curiosul – este persoana careia ii place sa cerceteze, sa stie tot. Poate fi folosita in partea de cercetare, de culegere de date si informatii pentru intreaga echipa.

Iepurele – este in general o persoana mai retrasa, care nu iese in evidenta foarte mult. Mai degraba sta intr-un colt si incearca sa isi faca treaba in indicatorii solicitati.

Indiferent de rolul pe care il atribui fiecarui membru al echipei tale, acesta trebuie explicat foarte bine pentru a nu confunda rolul atribuit cu o porecla.

In spatele fiecarei denumiri se ascunde de fapt aria de compenta a persoanei respective, se ascunde o anumita activitate pentru care exista  asteptari si rezultate concrete.

Succes!

Madalina Serban
Presedinte al Asociatiei pentru Dezvoltarea Carierei
Background:
12 ani experienta in resurse umane
Consultant in cariera GCDF(Global Career Development Facilitator)

Activitati curente:
Consiliere si orientare in cariera
Workshopuri de dezvoltare profesionala
Coordonare proiecte educationale

Citeste mai multe articole publicate de Madalina Serban la www.consilierincariera.ro

Despre CarieraNoua.ro

Platforma de recrutare CarieraNoua.ro conecteaza angajatorii cu persoanele interesate de o noua cariera in Romania sau strainatate. CarieraNoua.ro include portalul de joburi, aplicatia Facebook de recrutare, versiunea optimizata pentru mobile si aplicatia de joburi pentru iPhone si Android.

www.carieranoua.ro

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *