Blog despre cariera

Creativitatea angajatilor este cheia succesului unei organizatii

Creativitatea angajatilor este cheia succesului unei organizatii

Una din cele mai misterioase facultati omenesti e creativitatea. Nimeni nu stie cum se nasc (sau se fac) geniile care schimba lumea, civilizatia, obiectele, arta, ideile, modul nostru de a fi, de la o epoca la alta.

Si eu sunt intrigata de creativitate, si de cativa ani o studiez intens. Citesc materiale, articole, carti de psihologie despre creativitate si oamenii creativi, despre felul cum acestia obisnuiau sa traiasca, sa-si stimuleze ideile, etc. Edison dormea in atelier, de exemplu, cu capul pe masa, speriat ca ar putea sa ii vina vreo idee in somn si sa nu fie „la post“ ca s-o incerce. Einstein era foarte productiv in teorii si pretuia imaginatia mai presus de ratiune. Bach scria cate o cantata pe saptamana, chiar si cand era bolnav.

Ce spun toate acestea? Ca marii creatori, geniile, erau deopotriva productivi si fertili intelectual (incercau foarte multe variante, idei, puncte de vedere) si ca aceasta activitate a creatiei fara frau le aducea placere, bucurie, satisfactie (ca altfel nu ar fi produs atata, cantitativ). Creativitatea este placuta si da sens vietii.

Din pacate creativitatea este una din cele mai putin pretuite facultati in companii mari, corporatii, si chiar si in firme mici in care seful decide. Standardizarea procedurilor de lucru merge in contrasens cu incurajarea solutiilor personale, a inventivitatii, a originalitatii in rezolvarea de probleme. Nu e nici bine, nici rau. Sigur ca un anumit grad de standardizare contribuie la ordine si la eficacitate, la previzibilitate (care e buna din multe puncte de vedere, pentru ca scuteste timp, bani, etc.). Dar prea multa standardizare duce la scleroza intelectuala, lipsa de implicare si plafonarea angajatilor.

De la vladica la opinca si de la GM la… cine credeti voi ca e ultimul in ierarhie.

Asadar, si in mediul de lucru, in orice tip de business, creativitatea ar trebui incurajata. Rezolvarea creativa a problemelor de: distributie, marketing, vanzari, de fluctuatie de personal, de atmosfera la locul de munca si de interactiune intre angajati etc. e cruciala atunci cand contextul variaza, se schimba, se schimba contextul economic etc., etc. In esenta, toata evolutia noastra biologica este un exemplu de rezolvare creativa prin incercare si eroare, pe care Natura a testat-o in milioane de ani. Creativitatea este importanta in orice fel de adaptare (de la adaptarea intr-un mediu cu clima diferita la adaptarea intr-un mediu cu climat financiar mai …arid, sa zicem).

Asadar incurajati creativitatea angajatilor, a copiilor vostri sau a voastra insiva. Scoala nu o incurajeaza, este adevarat (toti copiii sunt creativi, dar adultii prea putin spre deloc). Daca nu mai stiti sa faceti lucrurile decat asa cum zice seful sau manualul sau societatea, sau traditia, luati-va un trainer de creativitate sa va ajute sa iesiti din blocaj.

In ultimii ani s-au dezvoltat tehnici de stimulare a creativitatii care va ajuta sa vedeti altfel problema cu care va confruntati, fie ca este una de marketing, de vanzari, de management, de psihologie organizatională, de inventare a unui nou produs sau serviciu, etc.

Va asigur ca merita toti banii. Nu doar ca veti avea un …ROI semnificativ ci si o stare de bine, de placere a gandirii, de sens in viata.

Iuliana Alexe

Iuliana Alexa este redactor sef al revistei Psychologies, trainer de gandire creativa si coach.

Despre CarieraNoua.ro

Platforma de recrutare CarieraNoua.ro conecteaza angajatorii cu persoanele interesate de o noua cariera in Romania sau strainatate. CarieraNoua.ro include portalul de joburi, aplicatia Facebook de recrutare, versiunea optimizata pentru mobile si aplicatia de joburi pentru iPhone si Android.

www.carieranoua.ro

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *